--> -->
موج خونی که فضای مجازی را تکان داد!

مریم فولادزاده

بامداد جمعه بود که خبر مثل آوار بر سر فضای مجازی خراب شد. خبر سخت و تکان‌دهنده‌ی ترور سردار قاسم سلیمانی توسط موشک آمریکایی از شبکه‌ای به شبکه‌ی دیگر می‌چرخید و خون همه را حتی در فراتر از مرزها به جوش می‌آورد. کاربران فضای مجازی با سرعت تمام، واکنش‌های خود را در فضاهایی چون توئیتر، اینستاگرام، تلگرام و پیام‌رسان‌های داخلی منتشر کردند. در اولین ساعات این جنایت سنگین، توئیت‌‌های عربی و فارسی هر کدام با انتشار دویست‌هزار هشتگ و شبکه تلگرام با بیش از پنجاه و پنج هزار پست، به پوشش خبری این جنایت پرداختند. دو میلیون و ششصد هزار توییت با کلمه ایران، به ترند اول جهان تبدیل شدند. اما این هشتگ‌ها و واکنش‌ها محدود به همان اولین ساعات و روزهای این اتفاق تلخ و گزنده نبود. کاربران با انتشار مداوم عکس‌ها و کلیپ‌هایی از زندگی سردار، سخنرانی‌ها، سرودهای‌ حماسی و نوحه‌ها، به اشتراک گذاشتن حضور میلیونی و حماسی، نوشتن دل‌نوشته و شعر و متن‌های تحلیلی، در داخل کشور و کاربران خارجی با متهم کردن این اقدام وحشیانه ترامپ، میدان فضای مجازی را طی روزهایی که می‌گذشت، یک لحظه ترک نمی‌کردند.


تا سحرگاه دفن پیکر مطهر سردار، کاربران با چشم‌هایی خیس و بیدار به انتظار مانده بودند تا خاک ایران، تن چاک چاک سرباز وطن و فرمانده‌ی مقاومت را برای همیشه در آغوش بگیرد‌. پروفایل‌ها یک‌دست شده بود؛ عکس سردار توی قاب صفحه‌ی مجازی با همان چشمان نافذ و لبخند صمیمی، می‌درخشید. ایران یکپارچه شده بود و یک صدا. انسجام و وحدت ملی عجیبی در سوگ سردار مؤمن و انقلابی، مخلص و اهل تدبیر و شجاع و بی‌باک موج می‌زد. اتفاقی که در این بیست و پنج سال، نادر بود. این انسجام در فضای مجازی حتی مسلمانان و آزادی‌خواهان دیگر جهان را هم‌صدا کرده بود تا در مقابل این اقدام تروریستی آمریکا، به ابراز همدری در سوگ اسوه‌ی مقاومت خاورمیانه و اعلام نفرت و محکومیت علیه ترامپ بپردازند. خون سردار در رگ‌ فضای مجازی می‌جوشید و نشان می‌داد که انقلاب ایران برخلاف آنچه که در این سال‌ها تلقین کرده بودند، یک انقلاب مرده نبود؛ انقلابی زنده و پویا بود که هنوز می‌توانست دل‌ همه را گرم کند و همدلی و اتحاد مردمش را به گوش جهانیان برساند.
هشتگ‌هایی با عنوان: من یک قاسم سلیمانی‌ام، انتقام سخت و انتقام می‌گیرم، مطالبه‌ای فراگیر بود که در فضای مجازی جریان می‌یافت تا ایران این بار از موضع قدرتی ناشی از خودباوری و پس رفتن پرده‌ی غبار از مقابل چشم‌ها، که با ریخته شدن ناحق خون سردار دل‌ها بر زمین ایجاد شده بود، سخن بگوید و وارد عمل شود. بیست و یک هزار هشتگ انتقام سخت در فضای اینستاگرام و هشتگ‌های توئیتی مطالبه‌گر، در بامدادی که هنوز پیکر سردار بر زمین بود، عملی شد تا ایران مقتدرانه و با ضربه‌ای سنگین در برابر غلط زیادی که آمریکا کرده بود به تحقق شعار موشک جواب موشک بپردازد و باز فضای مجازی این بار در کنار عکس سردار پر شد از عکس اقتداری از جنس ایران و ایرانی. همزمان با این اقدام، صفحه مجازی منتسب به سردار در توییتر با انتشار تصویر شهید قاسم سلیمانی همراه با پیام انگلیسی من حریف تو هستم!، قدرت خود را به رخ جهانیان کشید و ۱۳دی را به عنوان روز مقاومت، در گوش جهانیان فریاد کشید.

سانسورچی‌های همیشه در صحنه!
با وجود آن‌که در ساعات و روزهای اول، هشتگ‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در میان برترین ترندهای جهانی بود، اما توئیتر با عدم نشان دادن هشتگ‌ها، به بایکوت خبری پرداخت. شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام نیز با یک اقدام غیر اخلاقی و برخلاف آزادی بیان، با حذف اکانت‌خبرگزاری‌ها، اکانت سردار و اکانت فعالانی که به محکومیت این ترور می‌پرداختند و حذف پست‌های شهادت سردار در پیج‌های کاربران عادی و سلبریتی‌ها و تهدید به بستن اکانت، سانسور عجیب و ابتری را در شبکه‌ی خودشان ایجاد کردند تا ترور رسانه‌ای را هم در کنار ترور فیزیکی دوباره تکرار کنند. این شبکه اجتماعی که شاخص کردن افراد بی‌هویت و رواج بی‌بندوباری‌ رویکرد اصلی‌اش است، اکنون با دیدن پست‌هایی که تمام فضا را به خودش اختصاص می‌داد و یک چهره‌ی مقتدر و متدین را به نمایش می‌گذاشت، ترس بر اندامش افتاده بود و سانسورها را با جدیت انجام می‌داد. اما در کنار این سانسورها، صفحات معاندین انقلاب با آزادی کامل به تخریب چهره‌ی سردار و انتشار محتوای مغرضانه و یکطرفه می‌پرداختند. فیسبوک به عنوان مالک اینستاگرام در پاسخ به اعتراضات نسبت به حذف پست‌ها و بستن صفحات و پاک کردن استوری‌ها، ادعا کرد که ملزم به رعایت قوانین تحریم آمریکا علیه ایران است. با این حال کاربران شبکه اینستاگرام با همت و انگیزه‌ی بیشتری به انتشار عکس‌ها حتی به قیمت از دست دادن اکانت‌هایشان پرداختند‌.
کاربران غیور ایرانی در اینستاگرام طی اقدامی هماهنگ و هم‌زمان با تگ کردن پیج ایوانکا ترامپ روی تصایور پرچم ایران و تصویر شهید سلیمانی، صفحه‌ی او را مزین به تصاویر پرچم ایران کردند تا به او یادآوری کنند که این اقدام تروریستی برای او نتیجه‌ای جز شکست نخواهد داشت. در فضای توئیتر، بسیاری از کاربران در پی توئیت پرچم آمریکا توسط ترامپ، به سرعت عکس تابوتی با پرچم آمریکا و تصویر پرچم سوراخ آمریکا را در پاسخ ارسال کردند. بسیاری از کاربران توئیتر نیز، دراقدامی دیگر با انتشار همزمان پرچم ایران و استفاده از هشتگ قاسم سلیمانی، پرچم ایران را در فضای مجازی به اهتزاز در آوردند.

یک جهان منتقمت خواهد بود
کاربران خارجی، سلبریتی‌ها، ورزشکاران و بسیاری از اقشار جامعه در خارج از ایران، در اقدام علیه این ترور نسنجیده، با انتشار توئیت‌‌های مختلف به محکومیت این اقدام پرداختند. برخی از کاربران هم با اعتراض علیه اقدامات ترامپ و تهدیدهای او که منجر به رواج خشونت‌طلبی می‌شود، از توییتر خواستند که از انفعال در مقابل او دست بکشد.
کاربری آمریکایی نوشت: «اگر از کشته شدن قاسم سلیمانی حمایت می کنید، پس از کمک به داعش حمایت می کنید. ایران هرگز به آمریکا حمله نکرده اما تروریست‌های وهابی وابسته به عربستان بارها به آمریکا حمله کرده‌اند. به خاطر کشته شدن سلیمانی، امنیت آمریکایی‌ها بیشتر به خطر می‌افتد. ترامپ هدیه خوبی به تروریست‌ها داد.»
کاربری دیگر نوشت: «از شر ترامپ، این جنگ‌افروز خلاص شوید. او یک سرطان واقعی برای صلح در کل جهان است!»
مایکل مور مستندساز و کارگردان معروف آمریکایی و برنده جایزه نخل طلایی کن که برخی کتب او به فارسی نیز ترجمه شده، در تلاش برای نزدیک کردن ایرانیان به خود، در توییتی به زبان فارسی ناشیانه که تاکنون 23 هزار لایک دریافت کرده چنین نوشت: «آقا، با ابراز تاسف عمیق از اقدامات خشونت‌آمیز به نام ما توسط مردی که اکثریت آمریکایی‌ها هرگز به آن رای نداده‌اند، من می‌خواهم که شما با خشونت جواب ندهید بلکه در عوض شجاعانه عمل کنید و به ما، مردم آمریکا اجازه دهید از قدرت خودداری کنید. مردی. خالصانه، مایکل مور، شهروند آمریکایی.»

طبل شادی تو خالی
در میان تمام اشک‌ها و سینه‌های سوخته، افراد اندکی هستند که همیشه در فضای مجازی با لجن پراکنی و تخریب خودباوری، به شیطنت‌های خود ادامه می‌دهند و با شنیدن اقدامات هم‌پیمانان خود، بر طبل شادی می‌کوبند. در فضای ایجاد شده پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی، تنش‌های زیادی حتی میان برخی از کاربران فضای مجازی به دلیل واکنش‌های موافق یا مخالفشان نسبت به این اتفاق، به وجود آمد. برخی از کاربران با آنفالو کردن و بلاک به مقابله‌ی با هم آمدند و با جمله‌ی «رفتارت عجیب است»، به یکدیگر تاختند. معدودی از کاربران، حنجره‌ی دشمن شدند و با ابراز شادی در مقابل سیل اشک‌ها خود را از صف ملت جدا کردند. شاید پاسخ عزت الشابندر-سیاستمدار و نماینده سابق عراق- پاسخی درخور برای این افراد باشد: «زمانی که دیدید کفتارها خوشحالند و شادی می‌کنند، بدانید یک شیر جان داده است.»
و در پاسخ قاطع‌تری به این افراد باید گفت: ملت ایران این‌بار از موضع قدرتی بزرگ و انتقامی دردناک سخن می‌گوید، حمله‌ی موشکی به پایگاه‌های نظامی الاسد، سیلی اول بود! به زودی فضای مجازی را از تصاویر اقتدار خود پر خواهیم کرد!

سردار سلیمانی

سردار سلیمانی

سردار سلیمانی

سردار سلیمانی

سردار سلیمانی

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: FA [بازدید کننده]
FA
5 stars

احسنت، جمهوری اسلامی زنده است و شهادت سربازان وطن قوی ترش می‌کند. این شجره طیبه از خون هزاران شهید وطن آبیاری و پایدار میشود.

1398/11/03 @ 19:34


فرم در حال بارگذاری ...